Vizicsibe úszócsoport

1998-tól a Vakok Iskolájában létesült uszodával az intézményünk korai fejlesztésére és tanácsadására járó látássérült kisgyermekek számára is lehetővé vált a vízben való örömteli, élményt nyújtó, aktív, biztonságos mozgás és játék megtapasztalása.
Az uszodai foglalkozások céljai: a víz mechanikai, termikus és terápiás hatásainak kihasználásával és az uszodai komplex fejlesztéssel a látássérülésből adódó elmaradások kompenzálása és a harmonikus személyiségfejlődés kialakítása.

Az uszodai foglalkozások feladatai:

  • A víz megszerettetése, vízhez szoktatás
  • A teljes vízbiztonság kialakítása
  • Előkészítés az úszásra
  • Komplex fejlesztés:
  • Nagymozgás fejlesztése: énekkel, mondókával kísért tornával, aktív-passzív mozgásfejlesztő feladatokkal és sokféle eszközzel (szülő, lépcső, korlát, úszódeszka, úszógumi, karúszó, matrac, szörfdeszka, karra-lábra rakható szivacskorongok és súlyok)
  • Finommozgás/manipuláció: a kéz erőkifejtő-eszközhasználó képességének és az ujjak tapintóérzékének fejlesztése változatos feladatokkal és sokféle eszközzel (labdák, különböző tapintású karikák, szivacs, pohár, úszó-, merülő és csempére ragasztható játékok)
  • Kognitív képesség: vizuális figyelem, bőrérzékelés, hallási figyelem fejlesztés, téri tájékozódás és testséma kialakítása egyénre szabottan, megfelelő motivációval.
  • Kommunikáció: a testkontaktus kialakítása és a beszédfejlődés elősegítése a gyermek kíváncsiságát és felfedező szándékát szem előtt tartva. Sok-sok ének és mondóka tanulása.
  • Szocializáció: szülő-gyermek kapcsolat erősítése, önbizalom és önállóság növelése, étvágy javítása, „jólét érzés” megteremtése, társas kapcsolatok kialakításának segítése.
  • Önkiszolgálás fejlesztése: az öltözködéshez és a személyi higiéniához kapcsolódó műveletek megtanítása és gyakoroltatása.

Az uszodai foglalkozások feltételei:

  • Technikai: a foglalkozások az iskola uszodájának hidroterápiás medencéjében folynak, mely vízforgatóval ellátott és csúszásgátló lépcsőkkel, kapaszkodásra alkalmas korláttal rendelkezik. Vize tiszta, hőmérséklete 35 o
  • Tárgyi:
  • előzetes orvosi vizsgálat: a szülő kérje ki gyermekorvos véleményét az uszodai látogatásokat illetően.(kizáró tényező a keringési-, légzőszervi-, fertőző-húgyúti-, vesebetegség). Orvosi igazolás szükséges.
  • Felszerelés: csecsemőknek gumis úszónadrág vagy úszópelenka biciklisnadrággal, szobatiszta gyermekeknek fürdőruha; kísérő számára fürdőruha, papucs, törölköző. (Hosszú hajú lányoknak vagy fiúknak úszósapka kötelező). Az öltözőben pelenkázó, fedeles eldobó és járóka van elhelyezve.
  • Személyi: a látássérült kisgyermek csak szülővel, kísérővel jöhet a vízbe. A foglalkozások alatt az úszásoktató a vízben tartózkodik.

Az uszodai foglalkozások szervezése:

9.00 – 10.00: 2 év alatti gyermekek
10.00 – 11.00: 2 – 5 éves gyermekek
11.00 – 12.00: 0-5 éves halmozottan sérült gyermekek

Tapasztalatok: A csoportosan végzett foglalkozások indirekt módon az értelmi és beszédfunkciók valamint az érzelmi és szociális kapcsolatok fejlődését is elősegítik. Erősödik az anya-gyerek és a társak közötti összetartozás. A vízi mozgásfejlesztés segíti behozni a mozgásfejlődésbeli elmaradást, kiküszöböli a mozgáskoordinációs zavart, erősíti az izmokat, fejleszti az egyensúlyérzéket, a térbeli tájékozódást, a mozgásreflexeket, a kéz manipuláló, célzó, erőkifejtő és eszközhasználó képességeit. A langyos víz lazítja a feszesebb izmokat, serkenti a vérkeringést, fokozza a kiválasztást, nyugtató, relaxációs hatása oldja a pszichés szorongásokat. A szülők gyermekük örömét, fejlődését látva egyre inkább el tudják fogadni a “másságot” és ezzel szeretetteljes, stabil érzelmi légkört tudnak biztosítani az egészséges személyiségfejlődéséhez.

uszi05

uszi04

uszi07

uszi02

uszi01

uszi06

uszi03